2 dagar i Rom

2013-10-27 // 18:47:00
Igår natt kom jag hem från två dagar i Rom med sol, promenader genom staden, rödvin och god mat. Jag, Julia och Bue bestämde oss nämligen för att skippa skolan i fredags och istället ta tåget i Rom. Bra beslut!
 
Vi hade bokat det billigaste hostel i Rom vi kunde hitta, men det var så himla förvånansvärt bra. Så efter att ha lämnat väskorna där så började vi med att promenera mot colosseum.
 
På väg till colosseum stötte vi på den här enorma byggnaden. Var man än gick i Rom så dök det upp kolossala byggnader och vackra piazzor.
Så häftigt!!
 
Efter att ha kollat in colosseum gick vi till Forum Romanum som är en del av det antika Rom och ligger precis bredvid colosseum.
 
Sedan strosade vi bara omkring och då hamnade vi plötsligt vid Pantheon.
 
Efter att ha strosat omkring i några timmar så satte vi oss ner på ett härligt ställe för lite vin och aperitivo.
 
Därefter var det dags att spana in Fontana di Trevi. Så vacker fontän men sååå mycket turister. En gata ner från fontänen hade vi bokat bord på en restaurang där vi åt en så himla god middag. För ovanlighetens skull så har jag inte en enda matbild från dessa dagar, för jag var så exalterad över maten att jag glömde att fota.
 
Efter en jättegod middag gick vi trötta tillbaka till vårt hostel. Köpte några kalla öl och satte oss på rummet och pratade strunt.
 
På lördagsmorgonen gick vi upp tidigt med förhoppningen att slippa en lång kö till St Peterskyrkan. Hahahha vilket skämt. När vi kom dit var det redan kilometerlång kö så vi kände att nej, vi vill inte spendera hela vår dag i en kö så vi gick vidare.
 
Vi gick runt ett tag och slog oss sedan ner för äkta turist-chill på Piazza di Spagna. Så himla varmt var det. *last tan of the year*
 
Sedan gick vi vidare för att slutligen slå oss ner och äta lunch precis här. Så fint och jag älskar att leva den italienska klyschan. Drack rödvin och åt pasta tills vi dog.
 
Resten av eftermiddagen satt vi mest på olika ställen och tog det lugnt för vi var så himla trötta. Bue och Julia spelade kort medan jag satt och var rädd för en påträngande duvjävel.
 
Vid halvåtta tog vi sedan tåget tillbaka hem till Florens! Så bra resa!
 
Imorgon bitti åker Bue hem till Danmark. Vem ska jag nu se på Game of thrones med :(? Jag hoppas i alla fall att vi har ett festligt avsked för honom ikväll.
 
Hoppas ni också har haft en fin helg! Ha det gött.
 

Kommentarer
Postat av: fia

ÅÅÅÅÅÅ!!!!!!!!!! man blir ju så in nordens avundsjuk att man blir helt trög i magen karin men åh men åh glad med förstås! ser ut att vara topp al la topp toppen i italy :) FINT!!!!!

Svar: hihihi åhh ja alltså drömlivä
Karin

2013-10-27 @ 20:29:04
Postat av: moa

döööööööör ditt liv asså mvh rester i soffan

Svar:
Karin

2013-10-27 @ 21:53:26

Säg något fint!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback






RSS 2.0