Maj 19, 2011

2011-05-19 // 21:00:20
Tänk på lukter. Överallt är de, fantastiska, äckliga och kanske nostalgiska. Ingenting kan få mig till en annan plats och en annan tid så som en lukt.

Tänk om man kunde fånga varje liten lukt. På ett fotografi: stanna ett ögonblick, fånga en plats, en känsla, en tid och en lukt! Det hade varit fantastiskt. Ett fotoalbum skulle inte längre bara vara ett fotoalbum, det skulle vara en bok fylld av dofter. I den mörkaste vinter skulle jag plocka fram sommarens bilder, minnas havets doft en solig dag och de nyplockade mogna jordgubbarna som jag åt tillsammans med vispad grädde.

Tänk minnen av människor. De du inte träffar så ofta, de som du aldrig någonsin mer kommer att träffa och kanske till och med de du aldrig någonsin har träffat. Vore det inte fantastiskt om du kunde ta fram en bild på din gammelfarfar och på en sekund kunde du känna doften av hans rakvatten och skinnskor. Han skulle inte längre bara en man förevigad på papper, utan också i våra sinnen.

Ja. Dofter på bild. Det hade minsann varit fantastiskt.



Lukten av nytvättade lakan och boksidor.



Kommentarer
Postat av: kajsa

åh, fånga varje lukt. det vore ju fantastiskt.

2011-05-20 @ 23:46:32
URL: http://kobranhuggertill.blogspot.com
Postat av: felicia

det hade varit jättefint med luktgrejen!! och jag älskar din nya header,

2011-05-21 @ 18:49:09
URL: http://tigerlilys.blogg.se/

Säg något fint!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback






RSS 2.0