April 18, 2011

2011-04-18 // 10:10:18
För några helger sedan publicerades en krönika som jag skrev under min praktik i Sundsvalls Tidning. Jag tänkte att ni kunde få läsa den:

Livets soundtrack

 

Jag brukar ibland tänka på mitt liv som en film, i vilken jag såklart är huvudrollsinnehavare. Min livsfilm har en handling, karaktärer, oändligt många kameravinklar men också, givetvis, ett förbannat bra soundtrack.


Ni vet när man sitter på bussen och plötsligt överraskas av att ens favoritlåt för en gångs skull spelas på radion. Då kan man känna det: vi här på bussen är nu ett temporärt team, vi är ett och tillsammans bildar vi en scen i mitt livs film. Låten för oss samman och vare sig vi vill det eller inte så måste vi dela den här stunden. Dock är det inte bara min livsfilm för varenda en på bussen har ju varsin, egen film.


Livets soundtrack är inte att leka med. Hela tiden måste spänningen hållas uppe, rätt känsla måste fångas och de ljuva tonerna ska också hjälpa till att föra handlingen framåt. Det gäller att vara iskall. Det skulle ju bli en förfärligt jobbig film om det skulle börja spelas en hårdrockslåt när det är dags att sova eller, ännu värre, när väckarklockan ringer och man ska masa sig upp ur sängen.

Det bästa med livets soundtrack är ju förstås att du nästan helt själv kan styra över det. Sätt i hörlurarna, skruva upp volymen och bestäm stämningen för just den här stunden. Kanske väljer du att spela en munter låt som ”I love you like a madman” med The Wave Pictures (den brukar jag ofta lyssna på när jag går på stan). Då är det nästan som att du hamnar i en bubbla. I en liten, egen atmosfär där det är en solig dag, oavsett hur vädret är utanför. Även om alla du möter går med en bister min och folk mumlar saker som ”vilket jäkla väder” samtidigt som snön yr och den häftiga kylan gör kinder rödfrusna och glasögon immiga, så kan du gå där i din bubbla. För den är bara din och där strålar solen.


Du får aldrig glömma att det är du som bestämmer hur spännande din livsfilm blir och hur fint ditt soundtrack kommer att låta. Välj omsorgsfullt eller ta en vild chansning, lev lite farligt! Det här är kanske dagen då du upptäcker en ny genre, ja techno var ju väldigt bra ändå. Det blir början på ett nytt kapitel, en ny scen, en annan stämning.


Precis som med allt annat i livet kan du försöka ignorera livets soundtrack. Men tänk efter innan du gör det för det kan komma att påverka hela ditt liv. En film utan soundtrack är knappt en film och ett liv utan soundtrack vore ju knappt ett liv.


Kommentarer
Postat av: mosen

sååå bra nirak :))) förresten så är jag med er på torsdag! puss

2011-04-18 @ 22:49:39
URL: http://rubarak.blogg.se/
Postat av: ottie

så himlahimla fin text. träffar rakt in, precis sådär tänker jag också.

2011-04-19 @ 00:07:12
URL: http://thingsbehindthesun.blogg.se/
Postat av: ottie

sv; brothers bloom tror jag!

2011-04-19 @ 15:05:31
Postat av: emma

så bra du skriver!!

2011-04-19 @ 18:22:15
URL: http://timglas.spotlife.se
Postat av: Erik St

Tycker om.

2011-04-23 @ 15:45:12
URL: http://erikbenjamin.blogspot.com
Postat av: Maria

bra du är med orden!

2011-04-25 @ 22:50:16
URL: http://mariaeleonor.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Karin så duktig du är! väl komponerade ord må jag säga. Bisou! <3

2011-04-27 @ 22:17:20
URL: http://windowview.devote.se

Säg något fint!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback






RSS 2.0