siena och annat sköj

2013-11-04 // 14:45:00
Hey ho yo! Här är det full rulle må jag säga. I torsdags gick jag för första gången i mitt liv på en opera med några tjejer i min klass. Det kändes uppfriskande att testa något nytt och dessutom fick jag härlig julstämning för att det var i en mysig kyrka.
 
Efter operan gick vi hem och svirade om för att sedan gå ut och dansa hela natten. Det där med halloween-utklädnad tog vi inte så seriöst i år, men vi hade åtminstone svinfula djävulsmasker som vi köpt för 99 cent.
 
I lördags gick jag för första gången ut för en ordentlig italiensk middag här i Florens. Nämligen till Julias favoritrestaurang Acqua al 2. Så jädrans gott alltså! Vi delade på massa smårätter, drack vin och tjattrande till efter tolvslaget.
 
Igår hade jag och Nat bestämt oss för att göra en liten utflykt till Siena. Så vi tog bussen dit på morgonen och när vi kom fram började vi med att beskåda den här enormt kitschiga och helt absurt överdådiga katedralen.
Min utflyktskompanjon.
Eftersom man inte fick gå in i katedralen förrän klockan ett så bestämde vi oss för att först gå och käka en panino i solen på den enorma piazzan som finns mitt i Siena. Om ni vill ha tips på hur man äter en panino graciöst så vet ni ju vem ni ska fråga nu.
 
Sedan gick vi in i katedralen. Alltså, jag har fått sånt överflöd av sånt här på senaste så jag blir inte ens imponerad längre.
 
Desto bättre var det att gå upp i Museo metropolita, eller vad det hette, där man fick den här fantastiska utsikten. Mhm. 
 
Dags för gelato. Jag tog melon och persika och ni förstår ju själva hur gott det var.
 
Sedan strosade vi omkring ett tag och avslutade sedan vår utflykt med te och kaffe på samma piazza som där vi åt våra panini. 
 
Bra tider här i Italien!

Kommentarer

Säg något fint!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback






RSS 2.0