Florens, Landsberg, Salzburg, Legoland.

2013-07-23 // 20:45:20
Tjenna! En del har hänt sedan sist så jag tänkte att vi drar igenom det lite kvickt så där.
 
Helt hastigt i våras, dagen EFTER sista ansökningsdagen (hade turen att antagning.se haft serverproblem), så anmälde jag mig till lite olika kurser och utbildningar. Och häromveckan fick jag veta att jag blev antagen till mitt första val genusvetenskap på Södertörns i Stockholm. Men. Efter lite funderingar så bestämde jag mig för att tacka nej och nu har jag istället bestämt mig för att åka på nya äventyr. Så i slutet av september flyttar jag till Florens, Italien i tre månader. Där ska jag lära mig italienska och leva livä ni vet.
 
De senaste helgerna har jag hängt mycket med min au pair-familj och haft det himla fint. Förrförra lördagen spenderade vi eftermiddagen i solen i Hirschau, min favoritbiergarten, och drack weissbier och åt brezl. På söndagen sedan åkte vi till Landsberg för att hälsa på en hunduppfödare för min au pair-familj ska nämligen skaffa sig en liten puppy. Det visade sig dessutom att Landsberg var en mycket trevlig liten stad så vi stannade där och badade, mös i en biergarten och gick omkring lite.
 
Den här helgen spenderade vi i Salzburg hos barnens farmor och farfar. Det var fantastiskt väder och vi badade i poolen nästan precis hela tiden. Brände mig dock nå så jävulskt trots solskyddsfaktor 50 :/. Kan förövrigt inte sluta häpnas över hur ofattbart vackert det är i Salzburg. Helt underbara landskap.
 
Igår var vi hela dagen på Legoland. Jag åkte berg-och-dal-bana för första gången i mitt liv. HERRE vad kul. Var också lite fascinerad över mini-legostäderna som de byggt upp. Och jag har ju velat se schloss Neuschwanstein ända sedan jag kom till München, men nu fick jag åtminstone se det i legominiatyr.
 
Nu har jag bara en liten anekdot över. Det är ju nämligen så, och det vet alla som någonsin satt sin fot i München, att här avgudar man den röda gubben. Jag pratar alltså om trafiklysen. Man går bara inte mot rött. Det finns liksom inte på världskartan. (Att tyskarna däremot gasar när trafiklysena slår om till gult och ofta kör fast det precis slagit över till rött verkar inte vara någon big deal) Hur som helst så hade jag varit i stan i torsdags och var på glatt humör och njöt av solen. När jag cyklade hem så kom jag till ett trafiklyse, tittade naturligtvis åt båda håll, konstaterade att inte en bil var i närheten och bestämde mig då för att cykla trots den röda gubben. Några meter senare tjuter en polisbil vid sidan om mig och de förklarar att det jag just gjort verkligen inte går an. Så efter lite tjaffs berättar de att de kommer skicka en räkning på 100 euro till min adress här i Tyskland om två veckor. Att jag inte ens är här då brydde de sig inte alls om utan de snäste bara "det är inte vårat problem". Cyklade vidare hem med en enda tanke i huvudet:
 
Nu har jag alltså bara fem ynka dagar kvar här i München och det är ju helt ofattbart. Blandade känslor såklart.
Hur som helst. Ha de gött och vi hörs snart igen.

Kommentarer
Postat av: emma

asså så härligt ju! vilken globetrotter du är!

Svar: hahha fick mig att tänka på "gypset" ;)
Karin

2013-07-24 @ 13:32:50
URL: http://ahoigang.blogspot.com

Säg något fint!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback






RSS 2.0