DIY- Halvcirkelkjol.

2012-08-12 // 23:43:08
Hello all ya people out there! Vet inte om det är någon av er som är sysugen men i vilket fall så skannade jag in den superenkla beskrivningen till hur man gör ett mönster till en halvcirkelkjol/ klockad kjol. En sån här alltså:
 

Haha det är nog tredje gången jag lägger upp den där bilen, men men. Den ovanför har jag ju gjort i väldigt styvt tyg och då blir det också ett stelt och väldigt vitt fall. Tar man ett mjukare tyg blir det ett fall som ser lite mer rynkat ut.
 
Hur som helst:
 
 
De enda mått du behöver är din midjevidd (mätt runt midjan helt enkelt) och längden du vill ha på din kjol. Sedan räknar du ut radien genom att ta (din midjevidd-3) /3. Radien mäter du sedan från pricken som jag ritade så fint i paint och ut åt kanterna tills du kan dra en fin rundad linje som sedan alltså blir midjan. Från midjelinjen mäter du sedan din kjollängd ut åt kanterna tills du kan dra ännu en rundad linje. Klart!
 
Halvcirkeln med urgröpt mitt är alltså ditt mönster som du lägger på tyget. När du klippt ut halvcirkelkjolen kan du också klippa ut en linning. Sedan är det bara att sy ihop tjaffset (du syr ihop sidorna jag markerat med x) och sy i en dragkedja så är det klart. Lätt som en plätt.
 
Det är bara att fråga om det var något jag inte förklarade eller som ni inte förstod.

Kommentarer

Säg något fint!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback






RSS 2.0