Nov. 27, 2011

2011-11-26 // 12:04:00
Jag lyssnar på "learn in your car german", julmusik, sätter en ny surdeg, bakar citruspepparkakor och inväntar orkanvindar. Det ska ju bli världens blåsväder här men än så länge så är det väldigt lugnt faktiskt, men sen så har jag blivit rätt härdad sedan jag flyttade ner till skåneland.

Citruspepparkakorna då? Alltså, de är så himla goda. Det blir en väldigt stor, supergod smet så man får hålla på i några dagar och grädda kakorna för att det tar sådan tid. Men det är det värt. Här har ni receptet:

200 gram smält smör
1 1/2 dl mörk sirap
5 dl socker
2, 5 msk riven ingefära (eller kanske torr, jag vet faktiskt inte, men jag tog färsk)
1 knivsudd kryddpeppar
1 tsk kardemumma
1/4 flaska cedroolja eller citronarom
skal av 1/2 citron
500 g vetemjöl
25 g bikarbonat
1, 5 dl vispgrädde

Först blandas det smälta smöret med sirapen. Sedan är det bara att blanda i allt det andra och röra till en härlig smet. Ställ sedan smeten i kylen några timmar. Rulla till små bollar och grädda i ugnen på 125 grader i 20 minuter. Bollarna flyter ut väl så de behövs inte plattas till. Och när du sedan lessnat på att grädda kakor så är det bara att sätta in smeten i kylen igen och fortsätta nästa dag.



Förresten så hittade jag en så himla trevlig tumblr med bara en massa bilder inspirerade av Wes Anderson's filmer. Titta här



Trackback






RSS 2.0