Dec. 14, 2011

2011-12-14 // 19:15:03
Jag kände att jag ju bara var tvungen att sno den här filmlistan från Niotillfem, för jag älskar ju film:

Bästa film:
Jag har ingen bästa film utan snarare fem, sex sju stycken. Några av dem är: Donnie Darko, Eternal sunshine of the spotless mind, Amelie från Montmartre och Den första dagen på resten av ditt liv.
Bästa tv-serie: Pushing Daisies, Skins, An idiot abroad, Sex and the city. Sedan, om jag börjar följa någon serie så blir jag verkligen fast och tycker att allt är kalas!
Regissör: Wes Anderson, Quentin Tarantino.
Favoritskådespelare: Jag har ingen direkt favorit men jag gillar Colin Firth, Kevin Spacey och Owen Wilson. Sedan så är jag kär i Ryan Gosling, som alla andra. Och Brad Pitt är väl lite av ett guilty pleasure för mig (han är ju så klockren i Snatch och Inglorious Basterds).
TV-serier jag följer: Julkalendern. En kvart tv har man ju liksom alltid tid för. Också ser jag Så mycket bättre.
Komediserie: An idiot abroad är verkligen helt fantastiskt. Söndagar, halv tio på Svt 1 (eller på svtplay). Just nu är det säsong två som går så ni måste se säsong ett också, för det är helt fantastiskt kul!



Mest romantiska filmscen: Jag älskar slutscenen i Amelie från Montmartre och typ alla scener i Eternal sunshine of the spotless mind.



Skräckfilm:
Ibland blir jag sugen på att titta på skräckfilm, men oftast är ju skräckfilmer så brutalt dåliga. Men en som jag verkligen gillar är "Barnhemmet" för den är läskig, men har ändå en vettig handling.
Min favoritfilm när jag var liten: Jag minns inte riktigt.
Hetaste skådis: Louis Garrel och Ryan Gosling är de som poppar upp i huvudet nu, så här på rak arm.
Hetaste svenska skådis: Ingen aning. Ser så lite svensk film.
Bästa svenska film: Jag såg Svinalängorna för ett tag sedan, den gillade jag. Också gillar jag Ruben Östlunds De ofrivilliga. Den porträtterar "svenskhet" så bra tycker jag.
Bästa Disney-film: Jag har inte sett disney sedan jag var liten. Då gillade jag alla, men särskilt Lejonkungen.
Bästa filmscen: Finns ju så många. Jag älskar när Donnie och Gretchen går ner för trappen på Halloweenfesten och Love will tear us apart spelas i bakgrunden.
Bästa TV-serien i år: Säsong två av An idiot abroad och Så mycket bättre.
Film crush: Ryan Gosling i The notebook, och när han spelar Dean i Blue Valentine.





TV serie crush:
Men alltså, Ned "the piemaker" är ju så söt. Men ingen crush där, direkt
Om jag skrev en film: Åh, det är ju vad jag skulle vilja göra varje dag. Om märkliga sammanträffanden, kärlek, udda intressen och unika personligheter. Och framför allt med lyckliga slut.
Favoritgenre: Varma draman med humor. När en film är slut vill jag fortfarande må bra. Jag och Emma konstaterade att det har blivit en jobbig trend med dåliga slut (alltså, olyckliga). Då får det hellre vara lite kliché!
Film du ser framemot: Jag vill se Miranda Julys nya The future!
Bästa kärlekspar: I film? Åh, jag älskar Nemo och Anna i Mr. Nobody. Men alltså, Jack och Ennis i Brokeback mountain är ju ett fantastiskt par. Donnie och Gretchen. Mr och Mrs Fox. Juno och Bleeker.



Bästa film i år:
Ärligt talat så tycker jag mest att det har varit överdrivet hypade filmer som visat sig vara inte SÅ himla bra. Exempel: Submarine, Drive, Black swan. Jag säger inte att de är dåliga, men hos mig är de inga femmor. Jag har nog inte sett årets bästa film än.
Vem skulle spela dig: Kanske Hannah Murray som spelar Cassie i Skins. Fast hon skulle få ha blå linser.


Vem skulle va din motspelare:
Någon som var en blanding av Michael Cera, Ryan Gosling, Louis Garrel och Heath Ledger.
Film-soundtrack: Amelie från Montmartre, This is England, Where the wild things are. Och typ hur många andra som helst. Jag älskar film-soundtracks!
Tv-serie-soundtrack: Ehh. Svårt. Här kan jag ju inte svara An idiot abroad eller Halv åtta hos mig, ju. Kanske Grey´s anatomy? Har inte sett det på några år, men det brukade väl vara rätt bra musik?

Kommentarer
Postat av: dan

Svar: Hm. Sant det du säger. Fast kyla är mer förlåtligt om det är snö på marken. Om du förstår vad jag menar ;)



Alltså. Det verkar som om vi sett ganska mycket samma filmer. Vilket känns roligt när man läser igenom din lista. Märker att du, precis som jag, avgudar (?) Ryan Gosling. Han verkar ju vara på g att bli den nya Brad Pitt. Såg "The Notebook" häromveckan, som han är med i, och trodde jag skulle rata den efteråt pga genren. Efteråt tyckte jag precis tvärtom.

2011-12-14 @ 22:58:59
URL: http://danandersson.blogg.se/
Postat av: Katten

>Jo, intensiva perioder följda av lugn är ändå nice. Jag gillar det. ^^

2011-12-15 @ 11:04:46
URL: http://inanothercastle.blogg.se/

Säg något fint!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback






RSS 2.0